Podnikanie a jeho podpora

Prečo a ako začať podnikať

Nečakaj na prácu snov, vytvor si ju!
(heslo európskeho programu Erasmus pre mladých podnikateľov)

Takmer každý niekedy v živote rozmýšľal o vlastnom podnikaní. Snívali ste ako dieťa, že by ste chceli mať vlastnú zmrzlináreň, aby ste mohli každý deň jesť kopce zmrzliny? Počuli ste rodičov sťažovať si, že niečo v práci by spravili lepšie, ináč, ale šéf im to nedovolí a že by si radšej boli sami sebe pánom? Čítali ste o milionárovi a hneď Vás fantázia zaviedla k myšlienkam na čo všetko by ste tie peniaze vedeli použiť? Nech je Vaša motivácia akákoľvek, podnikanie stojí za to skúsiť a ak nie aspoň zvážiť. Je to Vaša možná voľba a perspektívna budúcnosť.

Na chvíľu si predstavte, že ste vybudovali úspešný podnik, je ziskový, má svoje miesto na trhu, spokojných zamestnancov a že to takto môže byť dlhodobo. Páči sa Vám táto predstava? Tak potom hor sa do podnikania. Áno, je to zjednodušená predstava, ale dosiahnuteľná. Možno k úspechu budú potrebné 2-3 pokusy, ale čím skôr začnete, tým skôr budete úspešný.

“Iba sa sústreďte na to, čo ľudia potrebujú a čo ešte nebolo urobené“
(Russell Simmons, zakladateľ Def Jam Records)

Kľúčovým je mať vlastný nápad a byť presvedčený o tom, že jeho realizáciou sa naplnia aj Vaše osobné očakávania. Váš nápad je to čo vám nikto vziať nemôže, aj keď sa časom iste nájde niekto, kto sa bude snažiť kopírovať úspešný príbeh, VY ste vždy o krok vpred. To čo Vám nikto nikdy nemôže vziať je Váš entuziazmus, nadšenie a ochota prekonávať prekážky. To všetko Vám v mladom veku nechýba a väčšina podnikateľov sa zhodne na tom, že mať vlastný podnik je jednoducho skvelá voľba. Koľko krát ste si povedali: Keby tu bolo...; Keby to spravili tak, či onak; Keby sa dalo ... ; Ja by som to spravil ,,,,; Prečo sa nedá .... Pospomínajte, to sú tie príležitosti, tie povestné „diery“ na trhu. Najlepšie je vybrať takú, ktorej rozumiete, je z Vašej oblasti, o ktorú sa zaujímate, je spojená s tým čo študujete alebo máte k nej blízko. Myslíme tým, k tej náplasti, ktorá na tu dieru patrí, to je ten Váš podnikateľský nápad.

Čo je na začiatku potrebné?

Na začiatok si pre svoj nápad predstavte zákazníka. Máte ho? Aké má potreby? Ako by ste mu svojim nápadom vedeli uľahčiť život? Čo mu Váš nápad prinesie? Aké problémy mu vyrieši? Bol by ochotný za Vaše riešenie zaplatiť? Áno? Bingo, ste na dobrej ceste. Ak nájdete v niektorej z múdrych kníh odkaz s titulom identifikácia cieľovej skupiny – tak sa tam hovorí presne o tomto :o)

Okrem nápadu, za ktorý zákazník bude ochotný zaplatiť,, áno, tej „náplasti na dieru“, postačí nedať sa odradiť. Je množstvo tých, ktorí Vám budú hovoriť ako sa to nedá, že to nie je dobrý nápad, že sa to neujme ... . Sú to tí, ktorí podnikať sami nikdy nezačali ani neskúsili. Nájsť 10 dôvodov prečo sa niečo nedá je oveľa jednoduchšie ako ten jeden, ktorý ukáže ako to pôjde. V ktorej skupine sa cítite lepšie Vy ? :o)

Letnému vánku o búrke, studňovej žabe o mori a polovzdelancovi o tom, čo nikdy v škole nepočul, nerozprávaj.
(Čínske príslovie)

Radšej sa inšpirujte príbehmi tých, ktorí boli úspešní, aj keď často nie hneď na prvý krát.

„Vedel som, že ak mi to nevyjde, nebudem ľutovať, ale tiež som vedel jednu vec, že možno budem ľutovať, ak to neskúsim.“
(Jeff Bezos – zakladateľ Amazon.com)

V mnohých tradičných knihách, mimochodom, možno sa podľa nich ešte na niektorých školách stále učí :( (žeby aj na tej Vašej???), sa stretnete s klasickým modelom podnikania – od nápadu, cez podnikateľský plán, vývoj prototypu, plán uvedenia na trh až po samotné uvedenie a čakanie na to, či si ten zrealizovaný nápad niekto kúpi a za koľko. Na konci tohto modelu však je neraz zákazník, ktorý je výrobkom sklamaný a kúpiť si ho rozhodne nekúpi. Preto sa dnes biznis robí úplne ináč.

Súčasný model vychádza z identifikácie zákazníka a jeho potrieb, cez nájdenie riešenia (opäť sme pri tej záplate) na jeho potrebu ďalej konzultovaného so zákazníkom do finálneho produktu, následného zostavenia podnikateľského modelu s opätovným zohľadnením možností zákazníka a doladenie podnikateľského nápadu. Zákazník takto vstupuje do tohto procesu niekoľko krát, čo dáva v závere veľký predpoklad, že si daný produkt aj kúpi.

Zákazník, však vôbec nemusí byť konečný spotrebiteľ. Tak napríklad, takú kozmetiku si muži zväčša nekupujú samy, ale kupujú im ju ženy (veď ich nosu chcú voňať príjemnejšie :o). V tomto prípade sa teda nezabudnime pýtať aj žien, nie len mužov aj keď v konečnom dôsledku tú kozmetiku budú mať na sebe muži, či už dobrovoľne alebo dobrovoľne nasilu :o)).

 

Zdroj: Ján Košturiak, prezentácie z cyklu Akadémia inovácií

Tento model ide často krát do takého extrému, že si zákazník kúpi niečo, čo ešte nie je ani vyvinuté a následne pri dostatočnom počte zákazníkov sa produkt dovyvíja.

Že neviete, či Váš produkt bude dokonalý? Nevadí. To časom doladíte ;-). Začnite hneď a nečakajte, kým to niekto zrealizuje za Vás a Vy si poviete, že presne to som pred 5 rokmi chcel(a) ja.

Teraz už stačí rozvinúť svoj nápad aj do praktických krokov a zamyslieť sa nad podnikateľským modelom. Skúste použiť napr. CANVAS.

 

Zdroj: Ján Košturiak, prezentácie z cyklu Akadémia inovácií
  • Zákazníci: Akých zákazníkov a používateľov obsluhujeme? Čo presne naši zákazníci robia – procesy, činnosti a metriky?
  • Hodnota: Čo ponúkame zákazníkom? Čo im to prináša? Ocenia to?
  • Doručenie: Ako obslúžime daný segment zákazníkov? Cez aké distribučné a servisné body doručujeme zákazníkom hodnotu?
  • Komunikácia: Aké vzťahy máme vybudované s jednotlivými segmentmi? Ako s nimi komunikujeme?
  • Tržby: Za čo a ako nám je ochotný zákazník platiť? Jednorazové alebo opakujúce sa platby, licencie a pod.
  • Náklady: Aké zdroje využívate? Aké aktíva a znalosti sú zásadné vo vašom podnikateľskom modelu?
  • Činnosti: Ktoré kľúčové činnosti vykonávate vo vašom podnikateľskom modelu? Na akej úrovni?
  • Partneri: Kto sú kľúčoví partneri a dodávatelia a čo od nich vyžadujete?
  • Zdroje: Aká je štruktúra vašich nákladov a čo sú ich hlavní nositelia?

  

Zdroj: Ján Košturiak, prezentácie z cyklu Akadémia inovácií

Po tom, čo si vyplníte CANVAS tabuľku, oslovte niekoho z Vášho okolia, pokojne aj viacerých, nech si to prečíta a určite mu napadnú ďalšie otázky, ktorých zodpovedanie budete môcť do tabuľky doplniť. Tak a to by sme mali. Ste na krásnom začiatku svojej podnikateľskej cesty.

Maj rád to, čo robíš, rob to, čo máš rád. Ak si to tak zariadiš, žiaden z dní nebudeš vlastne považovať za prácu.
(Michael Lazar, majiteľ TrueShip)

A ak ešte náhodou váhate, tu je niekoľko dôvodov, ktoré uviedli podnikatelia, prečo sa dať na podnikanie:

  • Môžete pracovať na veciach, ktoré Vás bavia, nie na tom, čo Vám je pridelené
  • Podnikanie je neustálym vzdelávaním sa, učíte sa za pochodu
  • Výšku svojho platu môžete ovplyvniť, dôležitá je Vaša šikovnosť, nie tabuľka, do ktorej Vaša pozícia patrí
  • Váš príjem nezávisí od jedného zamestnávateľa, ale jeho riziko je rozložené medzi mnohých odberateľov
  • Váš čas je flexibilný, nikto nestráži, či ste prišli načas a kedy ste odišli, kde ste boli a s kým (iba ak partner v súkromí ;-))
  • Je na Vás, akými ľuďmi sa obklopíte, vy rozhodnete kto patrí do Vášho okruhu a kto nie
  • Podnikať môžete takmer z akéhokoľvek miesta na svete, je na Vás kde sa usídlite a kde sa Váš produkt bude realizovať, nemusí to vôbec byť to isté miesto
  • Váš životopis Vás ničím nelimituje, ak ste vyštudovali niečo iné, než v čom chcete podnikať
  • Práce, ktoré Vás nebavia môžete bezstarostne delegovať iným
  • Kreativita nemá hraníc, najmä keď pracujete na svojom projekte
  • Každý deň je výzvou

Je niečo krajšie ako vidieť „ožiť“ svoj sen? ...a to nehovoríme o tom, stať sa rodičom, no dobre, na to máte ešte čas a to je v iných knihách :o)).

Jednorožce (Unicorns) sú súkromné technologické spoločnosti, ktorých hodnota prekročila hranicu miliardy dolárov. Jednoduchým nápadom dopracovaným k dokonalosti menia svet, mladí sú na čele mnohých – UBER, Airbnb, Pintarest, Dropbox, Spotify, SurveyMonkey, Blablacars a mnohé ďalšie (nájdete na fortune.com/unicorns).

Podnikanie na Jednotnom trhu EÚ

Jednotný alebo tiež nazývaný vnútorný trh EÚ je jednou z najdôležitejších priorít EÚ. Poskytuje všetkým rovnaké podmienky pre podnikanie, podnecuje hospodársku súťaž a zvyšuje transparentnosť pre spotrebiteľov. Takisto zvyšuje účinnosť a stimuluje hospodársky rast, keďže výrobky sa ľahko kupujú a predávajú kdekoľvek v EÚ. Zásada voľného pohybu tovaru, služieb a usadenia sa, kapitálu, ktorá je zakotvená v zmluvách EÚ, zabraňuje neodôvodneným obmedzeniam medzi členskými štátmi EÚ.

Ak chcete založiť novú firmu alebo rozšíriť svoje podnikanie do inej krajiny EÚ, môžete tak urobiť. Ako občan EÚ máte právo:

  • založiť si vlastnú firmu (alebo podnikať ako živnostník) v ktorejkoľvek krajine EÚ (alebo na Islande, v Nórsku alebo Lichtenštajnsku),
  • vytvoriť dcérsku spoločnosť alebo pobočku firmy, ktorá sídli v jednej z krajín EÚ.

Požiadavky sú v jednotlivých krajinách rôzne, ale sú dané spoločné pravidlá:

  • založenie spoločnosti by nemalo trvať viac ako 3 pracovné dni,
  • náklady by nemali byť viac ako 100 EUR,
  • všetky administratívne postupy by sa mali realizovať prostredníctvom jedného správneho orgánu,
  • všetky formuláre a tlačivá by sa mali dať vyplniť online
  • mala by byť možná online registrácia spoločnosti v inej krajine EÚ.

No dobre, možno to až takto ideálne ešte nefunguje, časom bude. Dovtedy využívajte služby siete Enterprise Europe Network (RPIC Prešov je dlhoročným členom tejto siete, takže píšte, mailujte, volajte), ktorá Vám povie, zistí, v ktorej krajine čo potrebujete splniť a ako to v nej vo vašej brandži chodí. Na Slovensku máme v súlade s vyššie uvedeným Elektronické jednotné kontaktné miesto v rámci Ministerstva vnútra.

No ale aby to nebolo až takto jednoduché, že každý si môže všade robiť čo chce, je potrebné rozlišovať medzi voľným pohybom služieb a slobodou usadenia sa. Ak chcete určitú službu poskytovať cez hranice dlhodobo, musíte si založiť živnosť za hranicami v príslušnom štáte v rámci slobody usadenia sa. Napr. ak kaderníčka, ktorá býva v blízkosti rakúskych hraníc má svoju klientelu v Rakúsku, inzeruje túto službu v rakúskych médiách a chodí tam pravidelne, musí si založiť živnosť v Rakúsku a platiť dane a odvody podľa rakúskeho práva. Po prepočítaní, už to nebude až tak výhodné ako by to bolo, keby ich platila podľa slovenského práva. Na druhej strane, ak kaderník vyhrá súťaž na úpravu vlasov pre súťaž Miss Rakúsko, môže tak urobiť na slovenskú živnosť, lebo je to jednorazová aktivita v rámci voľného poskytovania služieb. Po súťaži už túto činnosť v Rakúsku vykonávať nebude.

Jednotný trh a spoločná mena je výhodou, ktorú Vaši starí rodičia nemali, otvára Vám možnosti a žiadnym spôsobom vás neobmedzuje. Takže – študujte jazyky a vyrazte na skusy (to bolo v časoch Vašich starých rodičov bežné, skoro povinné :o).

Podpora podnikania

23 miliónov európskych malých a stredných podnikov predstavujúcich 98% všetkých podnikov poskytuje 67% pracovných miest a vytvára 85% všetkých nových pracovných miest. Len 10% populácie v EÚ podniká, ale 45% uvádza, že by podnikať chcelo.

Toto hovorí európska štatistika (áno, tá presná veda o nepresných číslach :o)), pochybuje niekto o tom, že práve malé a stredné podniky sú tie, ktoré sa oplatí podporovať? Veríme, že nie. Európa potrebuje viac a viac podnikateľov. Tak si povedzme o tom aká tá podpora reálne je a od koho.

V prvom rade si je potrebné uvedomiť, že priama finančná podpora jednotlivým podnikom narúša zdravé konkurenčné prostredie, preto podpora zo strany štátnych, európskych či iných verejných orgánov je predovšetkým vo forme vytvárania stabilného, pre podnikanie priaznivého prostredia – legislatívy, infraštruktúry a pod. To je odkaz pre všetkých tých, čo si myslia, že na začiatok podnikania dostanú hŕbu peňazí a oni s ňou už len niečo urobia. Nie nie je to tak. Najskôr ukážte, že na to máte.

Dobrá správa je, že nejaká tá pomoc predsa len povolená v rámci EÚ je v presne určených prípadoch napr. regiónoch, ktoré zaostávajú za priemerom EÚ; v špecifických sektoroch, pre špecifické skupiny, medzi ktoré malé a stredné podniky (to sú tie do 250 zamestnancov s obratom nižším ako 50 miliónov eur – hah, do týchto hraníc sa určite najbližších pár rokov zmestíte, však? :-D) patria a ďalších, ktoré nebudeme rozpisovať, keďže pre študentov nie sú tie pravé. Túto pomoc môžeme rozdeliť na priamu a nepriamu.

Nepriama pomoc je tá, keď podnikateľ peniažky priamo nevidí, ale dostáva služby prostredníctvom napr. poradenských organizácií (áno RPIC Prešov je jednou z nich, tak sledujte náš web, FB, LinkedIn), či už zdarma alebo vo výrazne zvýhodnených cenách. Príklady nepriamej pomoci, ktorá je buď úplne bezplatná alebo za znížené poplatky:

  • Poradenstvo a vzdelávanie (semináre, workshopy, tréningy, konferencie, rekvalifikácie) v rôznych oblastiach
    • ako si založiť vlastný podnik
    • hodnotenie reálnosti myšlienky
    • pomoc pri spracovaní podnikateľského plánu, modelu
    • vyhľadávanie partnerov pre spoluprácu
    • marketingové a manažérske témy
    • ochrana duševného vlastníctva, ako ochrániť svoj nápad
    • označenie CE
    • finančné poradenstvo
    • zmeny v legislatíve
    • a mnohé ďalšie.
  • Prenájom priestorov pred založením podniku, coworkingové centrá
  • Inkubátorové služby, služby klastrov, prenájmy priestorov, zasadačiek s alebo bez techniky
  • Podporné služby pre vybrané skupiny napr. ženy podnikateľky, mladých podnikateľov, start-upy a pod.
  • Možnosť zúčastniť sa súťaží zameraných na podnikateľov

Priama pomoc je tá, keď sa podnikateľ môže uchádzať o peniaze priamo z jednotlivých programov, či výziev na podávanie projektov jednotlivo alebo v skupine s inými podnikateľmi alebo inštitúciami. Príklady priamej pomoci:

  • príspevok na začatie podnikania
  • príspevok na stáže v zahraničí
  • pôžičky v zvýhodnených sadzbách
  • financie na vytvorenie nových pracovných miest
  • príspevok na veľtrhy a výstavy
  • záručné programy
  • nenávratná finančná pomoc zo štátnych a európskych fondov
  • podpora účasti v medzinárodných projektoch
  • zapojenie sa do verejného obstarávania a tendrov ako dodávateľ

Tieto zdroje môžu byť zo štátnych, európskych (podávaných na európske agentúry alebo na slovenské v rámci Štrukturálnych fondov EÚ), či súkromných zdrojov.

Zorientovať sa v spleti týchto podpôr je niekedy poriadne náročné. Opäť Vám pomôžu podporné inštitúcie, ktoré sledujú čo, kde, kedy a za akých podmienok je pre podnikateľov, či záujemcov o podnikanie aktuálne prístupné. Kontaktujte RPIC Prešov pre viac informácií, sledujte našu stránku www.rpicpo.sk, či Facebook.

Stážové programy

Erasmus pre mladých podnikateľov (http://www.erasmus-entrepreneurs.eu/)

Erasmus pre mladých podnikateľov nakopne tvoj biznis! Na začiatku som sa zoznamoval s kultúrou pitia cideru v Španielsku, pýtal som sa ľudí prečo a pri akých príležitostiach ho pijú. Neskôr som spoznával výrobné procesy priamo vo firme. Na konci programu som pripravil prezentáciu pre španielsku firmu, v ktorej som pôsobil. Radil som im v oblasti brandingu značky. Niektoré moje návrhy na nich zapôsobili
(Gabriel Oprendek, ktorý spolu s bratom začal vyrábať prvý slovenský cider pod značkou Opre)

Erasmus pre mladých podnikateľov je cezhraničný výmenný program, ktorý dáva novým alebo nádejným podnikateľom príležitosť naučiť sa niečo od skúsených podnikateľov z iných zúčastnených krajín, ktorí prevádzkujú malé podniky. Do programu sa môžete prihlásiť aj vtedy, ak ste už začali podnikať, pokiaľ v čase podania prihlášky vykonávate podnikateľskú činnosť kratšie ako 3 roky.

Výmena skúseností sa uskutočňuje počas pobytu u skúseného podnikateľa, ktorý pomáha novému podnikateľovi nadobudnúť schopnosti, potrebné na prevádzkovanie malej firmy. Netajíme, že keď už sa skúsený podnikateľ venuje novému, tak trošku aj čaká, že na oplátku niečo z tejto stáže tiež vyťaží. Prinajmenšom, že získa nové nápady, nové pohľady na to svoje podnikanie.

Dĺžka trvania stáže je 3 až 6 mesiacov. Odporúča sa ukončiť výmenný pobyt bez prerušenia, ale je možné rozdeliť ho na niekoľko častí, pokiaľ svoj program ukončíte do 12 mesiacov od jeho začiatku.

Vínko, Španielsko, flamenco, slnko, pláž, more a ešte za spolufinancovania EÚ– to nezneje zle, však? No najprv práca, potom pláca, hovorí známe príslovie. Aby ste sa mohli zúčastniť na programe, musíte preukázať svoju motiváciu a pevný zámer začať s podnikaním. Je potrebné predložiť životaschopný podnikateľský nápad a realistický podnikateľský plán, samozrejmosťou je aj motivačný list a životopis. Všetky podmienky nájdete na web stránke programu, prípadne sa pýtajte kontakných miest na Slovensku programu Erasmus pre podnikateľov. Ich prehľad nájdete rovnako na web stránke programu.

Finančná podpora EÚ na stáž

Život v zahraničí niečo stojí, z čoho by Vaši rodičia nemuseli mať veľkú radosť. Preto v rámci programu Erasmus pre podnikateľov môžete získať finančnú podporu na Vaše cestovné a životné náklady súvisiace s Vaším pobytom. Suma, ktorú dostanete, sa líši v závislosti od jednotlivých krajín.

Finančná pomoc v jednotlivých krajinách:

Krajina pôsobenia začínajúceho podnikateľa Suma za mesiac počas pobytu v krajine (v EUR)
Dánsko 1 100
Írsko, Spojené kráľovstvo 1 000
Fínsko, Švédsko 950
Francúzsko, Island, Rakúsko, Taliansko 900
Belgicko, Holandsko, Luxembursko, Nemecko, Španielsko 830
Cyprus, Grécko, Portugalsko 780
Turecko 750
Chorvátsko, Malta, Slovinsko 720
Estónsko, Maďarsko 670
Arménsko, Česká republika, Lotyšsko, Poľsko, Slovensko 610
Bulharsko, Bývalá juhoslovanská republika Macedónsko, Čierna Hora, Litva, Rumunsko, Srbsko 560
Albánsko, Moldavsko 530
Najvzdialenejšie regióny EÚ, zámorské krajiny a územia (ZKÚ) a podnikatelia s osobitnými potrebami 1100

Nezabudnite, že krajinu si vyberáte podľa predmetu podnikania, nie podľa výšky príspevku ;-). Vymieňať si skúsenosti v oblasti IT pôjdete asi inam, než keď si budete chcieť otvoriť pizzériu. Podľa počtu pizzérií na jedného obyvateľa je vlastne Prešov jedným z talianskych miest, ale ktorá je ta naozajstná? Predsa len skúste to Taliansko :o).

Stážové programy NPC

Viaceré stážové programy pre podnikateľov a záujemcov o podnikanie spúšťa novovytvorené Národné podnikateľské centrum pri Small Business Agency v Bratislave. Pre viac informácií kliknite na www.npc.sk, mailujte im, volajte a dožadujte sa. Opäť jeden slovenský paradox, vybudovalo sa tam, kde miera nezamestnanosti je jedna z najnižších.

Crowdfunding

Crowdfunding (niekedy označovaný ako crowdfinancing alebo crowdsourced capital, slovensky kolektívne financovanie alebo kolektívna podpora) je spôsob získavania peňazí pre nové projekty a podniky pomocou mikropríspevkov od veľkého množstva jednotlivcov a iných subjektov. Využíva sa predovšetkým v neziskovom sektore, kultúre, na anti-politické kampane, ale aj všade tam, kde je projekt schopný osloviť a nadchnúť svojou myšlienkou väčší počet ľudí. Portály pre tento typ projektov ľahko nájdete na internete, aj tie slovenské.

Mikropôžičkový program

Mikropôžičkový program umožňuje podnikateľom získať pôžičku za zvýhodnených podmienok. Ide stále o pôžičku, avšak s výhodnejším úrokom, lepšími podmienkami záruk a podobne. Program realizuje Small Business Agency prostredníctvom svojich partnerov a RPIC Prešov je jedným z nich.

Príspevok na podnikanie

O príspevok na podnikanie je možné požiadať na príslušnom úrade práce. Je určený pre nezamestnaných evidovaných na úrade práce min. 3 mesiace a je vo výške cca. 2900-4600 eur v závislosti od regiónu. Po jeho schválení budúci podnikateľ obdrží 60% príspevku a zvyšných 40% až o ďalší rok. To, čo si za neho môžete resp. nemôžete kúpiť ako aj ďalši podmienky s tým súvisiace Vám povedia zodpovední úradníci na príslušnom úrade.

Operačné programy EÚ

Časť financií Európskej únie sa vracia späť na Slovensko ako podpora rozvoja menej rozvinutých regiónov v rámci presne dohodnutých priorít. To na čo je možné tieto financie využiť je definované v operačných programoch pre roky 2014-2020, na ktoré je vyčlenených vyše 15 miliárd eur. Úžasné číslo, však? To by sa každému na Slovensku z tohto balíka mohlo ujsť. Na to, či sa so svojou myšlienkou môžete uchádzať o nejaké to euro z tohto balíka je potrebné vedieť, aká je Vaša myšlienka. Pre niekoho môže byť vhodný operačný program Výskum a inovácie, pre iného Ľudské zdroje, pre tých s agrárnymi myšlienkami Program rozvoja vidieka a podobne. Viac informácií sa dočítane na http://www.partnerskadohoda.gov.sk/operacne-programy/, kde nájdete aj linky na programy cezhraničnej spolupráce Interreg V-A SK-HU, SK-PL, SK-AT, SK-CZ, ENI Cezhraničná spolupráca HU-SK-RO-UA. nadnárodnej spolupráce Interreg Central Europe, Interreg Danube Transnational Programme, medziregionálnej spolupráce ESPON, Interreg Europe, URBACT III, INTERACT III.

Operačné programy pre Slovensko 2014-2020
Oblasť Suma v miliardách eur
Výskum a inovácie 2,27
Integrovaná infraštruktúra 3,97
Ľudské zdroje 2,2
Kvalita životného prostredia 3,14
Integrovaný regionálny operačný program 1,75
Efektívna verejná správa 0,28
Technická pomoc 0,16
Rybné hospodárstvo 0,016
Program rozvoja vidieka 1,54
Spolu 15,33
Zdroj: Európska komisia

Tých možností je relatívne veľa, ale žiadna z nich nemusí byť v konečnom dôsledku pre Vás ta vhodná a prechodná. Pýtajte sa podporných inštitúcií, napr. RPIC Prešov alebo pracovníkov integrovanej siete informačno-poradenských centier uvedených na vyššie uvedenej web stránke. Upozorňujeme, že tieto zdroje sú zväčša určené pre existujúcich podnikateľov, ktorí už vedia preukázať, že sú úspešní a potrebujú financie na ďalší rozvoj, alebo pre úplne iné subjekty (napr. neziskové inštitúcie, inštitúcie verejnej správy a pod.), pre ktoré môže byť podnikateľ subdodávateľ určitej aktivity, produktu.

Praktické on-line zdroje informácií o podnikaní v EÚ

Podporné inštitúcie pre podnikateľov

Podnikateľ vo svojom podnikaní nie je sám. Okrem spolupracovníkov, či zamestnancov, rodiny, blízkeho okolia, kamarátov a známych mu podajú pomocnú ruku inštitúcie, ktorých hlavnou činnosťou je pomáhať podnikateľom pri realizácii svojich podnikateľských plánov. Pomoc je „na ceste“ záleží len od Vás koho si vyberiete ako partnera...a čo Vás „naučí“. Podstatou je dozvedieť sa a teda vedieť sa správne opýtať, kľudne aj viac krát. Nižšie uvádzame prehľad tých najdôležitejších, ich weby Vám napovedia viac. Nezabudnite, že RPIC Prešov a jeho tím vrátane Enterprise Europe Network je tu pre ambicióznych podnikateľov, bez ohľadu na to, či len začínajú alebo už točia milióny :).

Sieť Enterprise Europe Network – pomáhame ambicióznym podnikom inovovať a medzinárodne rásť www.een.sk

Sieť Enterprise Europe Network je oficiálnou sieťou Európskej komisie na podporu podnikania a je rozšírená vo vyše 60 krajinách prostredníctvom vyše 600 regionálnych partnerov. Čo môže sieť Enterprise Europe Network urobiť pre podnikateľov? Poradiť a poskytovať informácie o programoch a iniciatívach EÚ, poskytnúť informácie o európskych verejných súťažiach alebo programoch, poradiť ohľadne európskych smerníc, nariadení a legislatívy, sprostredkovať obchodnú, výrobnú, technologickú, výskumno-vývojovú a finančnú spoluprácu medzi slovenskými a zahraničnými podnikmi, napomôcť exportu a získaniu informácií o príslušných trhoch, informovať podniky o možnostiach účasti na veľtrhoch, výstavách, kooperačných podujatiach a sprostredkovať ich účasť, pomôcť pri vyhľadávaní ďalších informácií podľa potreby podnikateľov. RPIC Prešov je súčasťou tejto siete, využite jeho služby.

Slovak Business Agency (SBA) - www.sbagency.sk

Slovak Business Agency je národnou inštitúciou realizujúcou podporné programy pre začínajúcich a existujúcich podnikateľov. Realizuje viaceré štátne podporné programy, vrátane finančných podporných programov a v jej pôsobnosti je Národné podnikateľské centrum www.npc.sk.

Centrum vedecko-technických informácií (CVTI) – www.cvtisr.sk

Centrum vedecko-technických informácií SR (CVTI SR) je ako priamo riadená organizácia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR národným informačným centrom pre vedu, techniku, inovácie a vzdelávanie. Jeho súčasťou je špecializovaná vedecká knižnica Slovenskej republiky. Koordinuje činnosť a zabezpečuje prevádzku interdisciplinárnych výskumno-vývojových centier a národných infraštruktúr pre výskum, vývoj, inovácie a vzdelávanie.

Slovenská agentúra pre rozvoj investícii a obchodu (SARIO) – www.sario.sk

Slovenská agentúra pre rozvoj investícii a obchodu je štátnou príspevkovou organizáciou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Medzi kľúčové aktivity SARIO patrí vytváranie vhodného investičného a „business – friendly“ prostredia na Slovensku, riešenie investičných projektov zahraničných investorov a sprievodný servis, asistencia a servis pri vytváraní spoločných podnikov slovenských firiem so zahraničnými (joint ventures), servis malým a stredným podnikom pri hľadaní exportných a obchodných príležitostí v zahraničí, servis samosprávam, malým a stredným podnikateľom žiadajúcim o prostriedky zo štrukturálnych fondov EÚ v kompetencii agentúry SARIO a asistencia pri realizácií ich projektov. SARIO poskytuje podnikateľom, v rámci podpory medzinárodnej spolupráce, možnosť spoluúčasti na národnom stánku Slovenskej republiky na zahraničných veľtrhoch, výstavách, misiách, kooperačných podujatiach.

Slovenská agentúra cestovného ruchu (SACR) – www.sacr.sk

SACR je štátna príspevková organizácia špecializovaná na marketing a štátnu propagáciu cestovného ruchu Slovenskej republiky. Vykonáva marketing cestovného ruchu na celoštátnej úrovni, poskytuje informácie o možnostiach cestovného ruchu na Slovensku, propaguje Slovensko ako cieľovú krajinu cestovného ruchu, prispieva k tvorbe pozitívneho obrazu Slovenska v zahraničí a podporuje predaj produktov cestovného ruchu Slovenskej republiky. SACR poskytuje podnikateľom, v rámci propagácie cestovného ruchu Slovenska, možnosť spoluúčasti na národnom stánku Slovenskej republiky na zahraničných veľtrhoch a výstavách cestovného ruchu.

Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) – www.sazp.sk

SAŽP je odbornou organizáciou Ministerstva životného prostredia SR s celoslovenskou pôsobnosťou zameranou na starostlivosť o životné prostredie a tvorbu krajiny v súlade so zásadami trvalo udržateľného rozvoja. SAŽP je právnickou osobou poverenou Ministerstvom životného prostredia SR vykonávať funkciu príslušného orgánu SR pre EMAS.

Úrad priemyselného vlastníctva SR (UPV) – www.upv.sk

Úrad sa zaoberá všetkými druhmi duševného vlastníctva – ochranné známky, úžitkové vzory, dizajny, patenty, označenie pôvodu a zemepisné označenie výrobku atď. Poskytuje služby v oblasti rešerší, práva priemyselného vlastníctva, prístup do slovenských a medzinárodných databáz duševného vlastníctva a má určité služby pre podnikateľov zdarma.

Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR – www.unms.sk

Úrad sa zoberá otázkami v oblasti normalizácie, metrológie, posudzovania zhody, akreditácie a trhovým dozorom v rozsahu, v ktorom vykonáva činnosti zamerané na vymožiteľnosť smerníc, najmä nového prístupu. Ak neviete, či Váš výrobok potrebuje spĺňať určité kritéria, normy, má mať označenie CE, či iné, tu nájdete príslušnú legislatívu, či pokyny pre vypracovanie dokumentov.

Regionálne poradenské a informačné centrá (RPIC) - www.sbagency.sk/regionalne-poradenske-a-informacne-centra

Regionálne poradenské a informačné centrá sú neziskové inštitúcie podporujúce hospodársky rozvoj na regionálnej úrovni prostredníctvom podpory rozvoja malého a stredného podnikania. Poskytujú tieto služby: podnikateľské poradenstvo; aktuálne podnikateľské informácie; odborné riadenie projektov; odborné semináre pre existujúcich podnikateľov zamerané na kľúčové oblasti podnikania, ako sú právo, riadenie, financie, účtovníctvo, dane.
Stálicou medzi týmito centrami je RPIC Prešov, ktoré funguje od roku 1993, radíme, vzdelávame, pomáhame pri zabezpečení financovania, prevádzkujeme inkubátor a mnoho ďalšieho. Sledujte nás na sociálnych sieťach a dozviete sa o aktuálnych možnostiach.

Podnikateľské inovačné centrá (Business Innovation Centres - BIC) - http://www.sbagency.sk/podnikatelske-inovacne-centra

Podnikateľské inovačné centrá (Business Innovation Centres) na Slovensku poskytujú obdobne ako členovia siete BIC v európskych krajinách podporné služby pre podnikateľov, ako sú napr. príprava podnikateľských a marketingových plánov, príprava žiadostí o úver, právne, daňové a colné poradenstvo, implementácia systémov kvality. Okrem toho sa orientujú na vytvorenie podnikateľského prostredia pre inovatívne firmy. Poskytujú materiálnu pomoc začínajúcim podnikateľom a slúžia ako „inkubátory“ pre malé a stredné podniky, čím znižujú nevyhnutné náklady na začatie podnikania. Zároveň radia v oblastiach programov Európskej únie zameraných na výskum a vývoj.

Centrá prvého konaktu (CPK) - www.sbagency.sk/centra-prveho-kontaktu

Centrá prvého kontaktu zabezpečujú ľahký prístup podnikateľov, záujemcov o podnikanie k potrebným informáciám. Pôsobia predovšetkým vo vzdialenejších oblastiach regiónov, v ktorých nemali dostatočný dosah na podnikateľov regionálne poradenské a informačné centrá, ako aj podnikateľské inovačné centrá.
Poskytujú poradenstvo v oblasti podnikania, manažmentu, marketingu, legislatívy, účtovníctva; konzultačnú činnosť v oblasti prípravy projektov a vyhľadávania partnerov; poskytujú pomoc pri získavaní finančných zdrojov pre podnikanie, spracovávajú projekty pre podnikateľov, podnikateľské zámery, organizujú semináre a workshopy a pod.

Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) - www.sopk.sk

Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) je právnickou osobou, ktorá vznikla na základe zákona SNR č.9/1992 Zb. Je to verejno-právna inštitúcia pôsobiaca na území SR, ktorá vyvíja činnosť na podporu a ochranu podnikania svojich členov v tuzemsku a zahraničí. SOPK spolupracuje pri príprave právnych predpisov a opatrení v oblasti podnikania, zastupuje a koordinuje spoločné záujmy členov v oblasti podnikania. SOPK je členom Medzinárodnej obchodnej komory (ICC) so sídlom v Paríži, pridruženým členom organizácie EUROCHAMBERS a iniciátorom i zakladajúcim členom organizácie CEFTACHAMBERS.
Svoje služby poskytuje v jednotlivých regiónoch prostredníctvom regionálnych komôr a kancelárií.

Regionálne rozvojové agentúry (RRA) - www.nsrr.sk/kontakty/is-regionalnych-rozvojovych-agentur/.

Regionálne rozvojové agentúry (RRA) majú významnú úlohu v oblasti budovania partnerstiev na miestnej a regionálnej úrovni. Sú regionálnymi informačnými centrami prvého kontaktu na štrukturálne fondy Európskej únie. Plnia úlohu nástrojov Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR na podporu predovšetkým zaostávajúcich regiónov.
Sú to neziskové organizácie, samostatné združenia právnických osôb, ktoré aktivizujú ekonomický a sociálny rozvoj inštitucionálnym spojením verejnej správy, súkromného sektora a tretieho sektora. V súčinnosti so všetkými rozhodujúcimi aktérmi v oblasti regionálneho rozvoja, hlavne so samosprávnymi krajmi a miestnou samosprávou sa podieľajú na získavaní prostriedkov pre ich rozvoj. Pripravujú a implementujú projekty pre svojich členov, ale aj ostatných záujemcov. Ich úspešnosť a výsledky závisia od ich zakladateľov, členov združení ako aj odborného potenciálu, ktorý je v jednotlivých agentúrach.
Integrovaná sieť regionálnych rozvojových agentúr (IS RRA) poskytuje priestor na spoluprácu odborníkov, zastúpených v jednotlivých členských agentúrach s rôznou profiláciou činností tak, aby mohli medzi sebou kooperovať, poskytovať dôležité informácie a služby, efektívne využívať odborný a vedecký potenciál, ktorý majú v regionálnych podmienkach k dispozícii.

Slovenská živnostenská komora (SŽK) - www.szk.sk/

Slovenská živnostenská komora je samosprávna právnická osoba pôsobiaca na území Slovenskej republiky, vyvíja činnosť na podporu a ochranu svojich členov. Členom komory sa môžu stať živnostníci, iné fyzické alebo právnické osoby, ak majú svojím zameraním vzťah k živnostenskému podnikaniu. Medzi jej aktivity patrí organizácia vzdelávacej činnosti, vydávanie odborných publikácií, poskytovanie poradensko-konzultačných služieb v otázkach spojených so živnostenským podnikaním, podieľa sa na príprave všeobecne záväzných právnych noriem a opatrení v oblasti podnikania. Jej činnosť zabezpečujú krajské a okresné zložky komory.

Združenie podnikateľov Slovenska (ZPS) – www.zps.sk

Združenie podnikateľov Slovenska (ZPS) je záujmové združenie občanov – podnikateľov Slovenskej republiky. Od roku 1993 je členom Európskej konfederácie asociácií malých a stredných podnikov so sídlom v Bruseli. ZPS je založené na princípoch dobrovoľnosti, rešpektovania práva slobody názoru, prejavu a politickej príslušnosti, čestnosti a morálnosti. ZPS v rámci svojej činnosti presadzuje nedotknuteľnosť súkromného vlastníctva a jeho rovnoprávnosť s ostatnými formami vlastníctva, právny štát s jednoduchou a zrozumiteľnou legislatívou, liberalizáciu ekonomiky.

Informačno – vedecké centrum - http://eiz.snk.sk

Štátne vedecké a univerzitné knižnice umožňujú širokej verejnosti prístup k licencovaným elektronickým informačným zdrojom. Okrem toho ponúkajú odborný knižničný fond súvisiaci s podnikaním (účtovníctvo, stavebný dozor, vzorové zmluvy, verejné obstarávanie...) a široký rozsah ďalších knižnično-informačných služieb: rešeršné služby, informácie ohľadom registrovania patentov alebo ochrannej známky, aktuálne znenia zákonov, prenajímanie priestorov pre školenia a mnoho ďalších.

Samosprávne kraje

Samosprávne kraje zabezpečujú tvorbu a plnenie programu sociálneho, ekonomického a kultúrneho rozvoja územia samosprávneho kraja, Majú zákonom stanovené povinnosti, avšak realizujú aj rôzne projekty, v ktorých sú cieľovou skupinou aj malé a stredné podniky. O možnosti zapojenia sa je potrebné informovať na príslušnom samosprávnom kraji. S realizáciou viacerých aktivít im pomáhajú nimi zriadené inštitúcie ako napr. agentúry regionálneho rozvoja príslušného samosprávneho kraja, inovačné podnikateľské centrá a pod.

Mestá a obce

Mestá a obce vytvárajú podnikateľom v ich regióne čo najlepšie podmienky pre podnikanie. V ich kompetencii je usmerňovanie ekonomickej  činnosti  v  obci, vydávanie   súhlasov,  záväzných  stanovísk, stanovísk alebo  vyjadrení k podnikateľskej  a inej činnosti právnických a fyzických osôb ako aj k umiestneniu prevádzky na území  obce. Okrem iného vydávajú  záväzné stanoviská  k investičnej činnosti v obci a v rámci svojich možností propagujú miestnych podnikateľov na svojich web stránkach, propagačných materiáloch a pri rôznych ďalších aktivitách, na ktorých sa zúčastňujú doma aj v zahraničí.